Czy Legal Design jest czymś, co dotyczy mojej firmy? Jaką będę mieć korzyść ze stosowania tej metody? Czy o tym nie powinni się dowiedzieć przede wszystkim prawnicy? Takie pytania usłyszała ewangelistka metody Legal Design z naszej kancelarii – Kasia Ploetzing. Nasza koleżanka w czerwcu poprowadziła szkolenie w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym (PPNT) w Gdyni. W spotkaniu uczestniczyło około dwudziestu osób z firm i organizacji, które zwabiło hasło “Legal Design”. Okazało się, że wiele osób usłyszało ten termin po raz pierwszy.
Czy presja klientów upowszechni Legal Design wśród prawników?
Spotkanie miało dwie części. Pierwsza z nich dotyczyła ogólnych założeń metody Legal Design oraz korzyści, jakie firmy osiągają dzięki temu, że decydują się komunikować ze swoimi klientami w nowy sposób. Ta godzina wypełniona była nie tylko przykładami, ale też spostrzeżeniami i dyskusją, która wywiązała się w odpowiedzi na prezentowane zagadnienia. Uczestnicy słusznie zauważyli, że przede wszystkim to prawnicy powinni przestawić się na myślenie o tym, dla kogo tworzą dokumenty. Prawnicy powinni też wiedzieć, w jaki sposób je prosto konstruować. Słuchacze przyznali jednak, że sam fakt, że taka metoda istnieje, i można ją stosować w praktyce, powoduje, że mogą oni pytać swoich prawników, czy ci nie mogliby tworzyć bardziej zrozumiałych dokumentów. Słuszne oburzenie wywołują w przedsiębiorcach trudne umowy oraz praktyki niektórych dużych podmiotów, które po prostu przesyłają suchą informację np. o zmianie regulaminu, którą następnie w owych przepastnych dokumentach należy sobie znaleźć.
Czy Legal Design przyjmie się w Polsce?
Pytania rodziły też takie kwestie jak ta, czy Legal Design przyjmie się w Polsce? Czy duzi gracze będą zainteresowani w przestawieniu się na nowe tory ze swoimi dokumentami? I czy nie jest tak, że obserwuje się trend odwrotny, czyli wręcz utrudnianie zrozumienia dokumentów prawnych. Bardzo łatwo też dało się zauważyć, że tam, gdzie zmiana wiąże się z koniecznością zapłaty większej kwoty za bardziej zrozumiałe dokumenty, trudno będzie upowszechnić ten trend. Chyba że… no właśnie. Chyba że w toku procesu zmian dojdziemy do punktu, gdy to Legal Design stanie się standardem. A za trudne umowy i regulaminy po prostu nikt nie będzie chciał zapłacić.
Czy jak nie stosuję Legal Design to jestem “dziadersem”?
Ciekawa część dyskusji wywiązała się w kontekście pracy u podstaw, zmian w edukacji i zmian w procesie legislacyjnym. Nie da się ukryć, że dla upowszechnienia metody Legal Design potrzebne są działania systemowe. Skoro prawnicy poświęcili 5 lub 10 lat swojego życia, aby nauczyć się trudnego, branżowego języka, trudno będzie im nauczyć się go upraszczać. Dlatego upowszechnienie się metody Legal Design z jednej strony może przypominać zawracanie rzeki kijem. Z drugiej strony ci, którzy otworzą się na tę awangardę, mogą zyskać wizerunkowo.
Całkiem zasadne w tym kontekście wydaje się pytanie jednego z uczestników, czy to oznacza, że w przyszłości ktoś, kto nie będzie stosował Legal Design, tylko pisał nadal trudnym, prawniczym językiem, będzie kimś takim jak “dziaders”. Czyli będzie żył w smudze cienia nie zdając sobie nawet sprawy, jak daleko odbiega od współczesności? Wydaje się, że to dość mocne porównanie. Taki efekt pewnie szybko nie nastąpi, lecz nie da się ukryć, że tkwi ziarno prawdy w logice tego pytania. Czy prawnicy będą chcieli być postrzegani jak “dziadersi”? Czy zmiany pokoleniowe zachodzące wśród ich potencjalnych klientów przyspieszą upowszechnienie się tej metody? Ciekawie będzie to obserwować.
Elementy Legal Design każdy może wprowadzić u siebie już dziś!
Druga część prezentacji bardziej warsztatowo skupiła się na narzędziach, które pomagają wprowadzić elementy Legal Design do dokumentów już dziś. I to przez każdego. Mowa więc była o prostym języku, przejrzystym tekście i łagodnym designie. Okazuje się, że dla tego, kto chce zacząć tworzyć lepsze dokumenty, w zupełności wystarczy stary dobry Word, Canva czy darmowe narzędzia dla początkujących designerów. Przede wszystkim jednak zawsze liczyć się będzie to, co w Legal Design jest najważniejsze – czyli funkcja dokumentu oraz jego odbiorca.
Stąd na pytania o to, czy w takiej spółce można to stosować, czy do takich osób, a co z aktami notarialnymi, rozporządzeniami itd., nie da się odpowiedzieć inaczej, jak “to zależy”. Bo między innymi o to chodzi w metodzie Legal Design, że ma być dopasowana do odbiorcy. A ci będą różni. Będą tacy, którzy lubią kolory i grafiki i zasadne dla nich zasadne będzie ich używanie. Ale też tacy, którzy absolutnie nie będą tolerować nic ponad subtelne logo w rogu pisma, a wszelkie formy na “Ty”, “Wy” czy “My” nie będą miały racji bytu. Dlatego Legal Design jest tak piękną metodą – bo szuka najlepszych rozwiązań dla tego, kto będzie odbiorcą dokumentu.
Jeśli nie zrobię, bo chcę, to zrobię, bo muszę
Prowadząc szkolenia z Legal Design ma się ochotę powiedzieć – nic nowego pod słońcem. Internet, handel i rozrywka od dziesięcioleci propagują model nastawiony na klienta, odbiorcę, użytkownika. Cały współczesny marketing działa w ten sposób. A firmy projektujące usługi i produkty znają proces design thinking oraz proces prototypowania i testowania od podszewki. A jednak Legal Design postrzegany jest jako metoda nowatorska, coś, o czym w świecie prawniczym zaczyna się dopiero mówić. Firmy dowiadują się, często z niemałym zaskoczeniem, że te trendy zawitały także do środowiska prawniczego. Czy prawnicy nadgonią i wprowadzą do swojej pracy metody, które marketingowcy, copywriterzy, specjaliści od prostego języka i innowatorzy stosują od dziesięcioleci? Jeśli klienci zaczną od nich tego wymagać, będą musieli.
Tak, Legal Design jest dla każdej firmy!
Sądząc po utrzymującej się do samego końca spotkania frekwencji, przedstawiciele firm i organizacji, którzy przyszli na szkolenie o Legal Design w PPNT przekonali się o tym, że Legal Design jest także dla nich. Ta metoda sprawdzi się wszędzie tam, gdzie dokumenty prawne trafiają w ręce ludzi, którzy nie są prawnikami. To mogą być klienci, kontrahenci, pracownicy czy współpracownicy. Coraz więcej firm ma świadomość, że mogą od swoich prawników wymagać umów i regulaminów, które są proste, przejrzyste i zrozumiałe. Coraz więcej z nich dowiaduje się też, że i oni mogą zacząć stosować elementy Legal Design. Po to, aby jeszcze prościej i celniej trafiać do swoich odbiorców.
Zastanawiasz się, jak wejść w ten proces i od czego zacząć? Skontaktuj się z nami!
Dziękujemy PPNT w Gdyni!
Bardzo dziękujemy PPNT w Gdyni za zaufanie i zaproszenie do zaprezentowania metody Legal Design. Dziękujemy także wszystkim uczestnikom za to, że wzięli w nim udział. Dziękujemy za ciekawą dyskusję oraz wszelkie uwagi i przemyślenia. Dzięki takiemu umysłowemu fermentowi mogą powstawać nowe, wspaniałe koncepcje!
Chcesz dowiedzieć się więcej o Legal Design? Przeczytaj te artykuły
Na blogu kancelarii piszemy artykuły na temat Legal Design, aby przybliżyć tę tematykę prawnikom i ich klientom. Poczytaj więcej, jeśli chcesz dowiedzieć się, o co chodzi w tej metodzie, jakie niesie korzyści i czy Legal Design jest dla firmy takiej, jak Twoja:
- Legal Design – jak projektować dokumenty prawne, aby każdy je rozumiał?
- Umowy Legal Design – rewolucja w świecie umów
- Dlaczego warto postawić na Legal Design w erze przyjaznych rozwiązań prawnych?
- Legal LUBLINnovation 2024 – relacja z jedynej takiej w Polsce konferencji o Legal Design
Usługi Legal Design – ulepszymy Twoje umowy i regulaminy
Metoda Legal Design to świetne narzędzie do poprawy komunikacji z Twoimi klientami i kontrahentami poprzez tworzenie jasnych i zrozumiałych dokumentów. Pole do jego zastosowania stale się poszerza.
Jesteśmy ewangelistkami designu w prawie. Zobacz, jakie usługi Legal Design świadczymy. Oto, jak możemy Ci pomóc w wykorzystaniu go do Twojej działalności:
- Zrobimy przegląd i audyt Twoich dokumentów i zaplanujemy proces zmiany dokumentów w metodzie Legal Design
- Poprawimy lub opracujemy na nowo Twoje umowy, regulaminy, pisma i formularze dla klientów
- Przygotujemy dla Ciebie wzory dokumentów, które wykorzystasz w obsłudze klientów
- Zrobimy dla Ciebie szkolenie z Legal Design
- Wystąpimy jako ekspert od Legal Design na Twojej konferencji lub wydarzeniu
Skorzystaj z naszych doświadczeń! Pobierz ofertę
Napisz lub zadzwoń: kontakt@arminska.pl, tel. 698 828 322