Mój koszyk

Katarzyna Armińska-Waszczyk pracuje przy biurku na laptopie

Kancelaria Armińska Radcowie Prawni w mediach

Jest nam bardzo miło, że teksty, które tworzymy na bazie naszej wiedzy i doświadczeń, znajdują uznanie w mediach internetowych i tradycyjnych. Artykuły współtworzone przez zespół prawniczek z kancelarii Armińska Radcowie Prawni na takie tematy jak rozporządzenie DORA, metoda tworzenia dokumentów prawnych legal design czy kwestie pracownicze, były chętnie przyjmowane i publikowane przez takie media jak Infor.pl, Prawo.pl, Dziennik Gazeta Prawna, Bezprawnik, Brief, Newseria Biznes, Manager Plus, BiznesInfo.pl, eGopodarka, LEX Media czy Strefa Biznesu. Kancelaria Armińska Radcowie Prawni w mediach – zapraszamy do współpracy.

Piszemy eksperckie teksty prawnicze do mediów na zlecenie

Zachęcamy do zapoznania się z pochodzącymi od kancelarii artykułami, które pojawiły się w mediach branżowych. Jesteśmy otwarte na nowe współprace medialne – chętnie podzielimy się naszą wiedzą i spostrzeżeniami z czytelnikami Twoich mediów. Jeśli potrzebujesz merytorycznego artykuły o tematyce prawniczej na interesujący Cię temat, skontaktuj się z nami.

Nasze artykuły w mediach

Jesteśmy na bieżąco i wypowiadamy się w tematach, w których się specjalizujemy. Dzielimy się naszą wiedzą, spostrzeżeniami, praktyką i interpretacją przepisów. Piszemy prostym językiem, zrozumiałym dla tych, którzy nie studiowali prawa. W zrozumiały sposób wyjaśniamy ważne i czasem trudne zagadnienia prawne. Oto nasze artykuły, które ukazały się w mediach.

Zatrzymaj klientów – jak dzięki Legal Design zmniejszysz liczbę reklamacji i zbudujesz zaufanie

Czy policzyłeś kiedyś, ilu klientów odeszło od Twojej firmy, bo nie rozumiało obowiązującej między Wami umowy? Bo długi, napisany małą czcionką regulamin wprowadzał zmiany niejasne dla konsumenta? Bo zagubienie i niepewność sprawiły, że tak ciężko pozyskany odbiorca tak łatwo zrezygnował z usługi? Jeśli jesteś jak większość firm, prawdopodobnie nawet się nad tym nie zastanawiałeś.

Prawnik w erze cyfrowej – jak AI, Legal Design i automatyzacja zmieniają zawód?

Dla świata prawniczego rozpoczął się nowy rozdział. Nobliwe zielone lampki, ciężkie dębowe biurka i regały pełne orzeczeń i kodeksów są zastępowane nowoczesnymi przestrzeniami, komputerami i programami, które przyspieszają pracę w tempie wykładniczym. Systemy oparte o sztuczną inteligencję redefiniują rolę i zawód prawnika. Klienci zmieniają swoje oczekiwania – zamiast wielu stron opinii prawnych, chcą szybkich odpowiedzi “tu i teraz”. Jedni patrzą na te zmiany z niepokojem, inni widzą w nich szansę na rozwój. Wszyscy są zgodni – zawód prawnika nie będzie już taki sam.

Rozporządzenie DORA – co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

W 2024 roku Legal Design było jak kolejka podmiejska. W 2025 będzie jak ekspres

Gdyby to podsumowanie ukazało się rok temu, mogłoby zaczynać się od stwierdzenia: o legal design coraz więcej się mówi, ale mamy za mało przykładów realizacji, by uznać, że to coś więcej niż trend lub moda. Dziś takie stwierdzenie jest już nieaktualne. Wpisanie frazy „legal design” do dowolnego narzędzia analizującego internet pokazuje, że wzrost zainteresowania tematem rośnie niemal o 100% rok do roku. Jak zmieniła się sytuacja Legal Desing w 2024 roku i co nas czeka w 2025? Przeczytaj nasz artykuł.

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

DORA, czyli unijne rozporządzenie o odporności cyfrowej sektora finansowego, to ważny i potrzebny akt. Dzięki niemu wzrośnie cyberbezpieczeństwo finansowe w Unii, w tym także w Polsce. Zanim jednak jego postanowienia zostaną wdrożone i zaczną działać, wiele firm, nie tylko gigantów z branży finansowej, będzie musiało zmierzyć się z przeczytaniem i zrozumieniem tego dokumentu. Duża część ma to ćwiczenie już za sobą i prawdopodobnie dla niektórych było to trudne przeżycie. Dlatego czekamy na wdrożenie Legal Design we wszystkich aktach prawnych, także w rozporządzeniach unijnych. Zanim to jednak nastąpi, bardzo pomocne okażą się takie publikacje jak „DORA dla wzrokowców”, które już teraz pomagają nieprawnikom przedrzeć się przez gąszcz trudnych, długich i skomplikowanych aktów prawnych. 

Nasz artykuł o wyzwaniach związanych z trudnymi w odbiorze dokumentami unijnymi zamieściły także:

Paragrafy dla wzrokowców – legal design – gdy przepisy brzmią ludzkim głosem

Od dawna wiadomo, że ludzie dzielą się na tych, którzy wolą czytać, i na tych, do których bardziej dociera obraz. Są wśród nas także ci, którzy w codziennym życiu napotykają ograniczenia – słabo widzą, wolniej przetwarzają informacje, odbierają świat innymi zmysłami. Przez długi czas potrzeby takich osób były ignorowane. Żyjemy jednak w epoce zmian. Czas przyniósł wiele rozwiązań, także prawnych, aby zauważać unikatowość każdego z nas. Duże instytucje już szykują się do zmian, które czekają ich w przyszłym roku, w związku ze szczególnymi potrzebami ich klientów.

– Tradycyjne zastosowane Legal Design w umowach, regulaminach i prawniczych pismach może równie dobrze sprawdzić się w tworzeniu ustaw i rozporządzeń. Byłaby to innowacja na miarę prawniczej rewolucji. – mówi Katarzyna Armińska-Waszczyk, a cytują ją takie media jak:

Ustawa o dostępności szturmuje usługi płatnicze

Od czerwca 2025 roku zaczynie w Polsce obowiązywać ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Instytucje świadczące usługi płatnicze wiedzą już, że muszą sprawić, aby ich usługi były dostępne, funkcjonalne i angażowały zmysły słuchu i wzroku. Ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Co to oznacza dla klientów korzystających z usług płatniczych?

Era trudnych i zawiłych informacji o usługach płatniczych, które rozumieli tylko ich twórcy, naprawdę się kończy. Mówi się, że firmy zmieniają się tylko, gdy im się to opłaca albo gdy muszą. Właśnie obserwujemy drugi z tych przypadków – ustawową perswazję. Media chętnie podchwyciły ten temat. Poniżej linki do niektórych mediów, które skorzystał z naszego felietonu.

Choć tytuł ustawy odwołuje się ogólnie do podmiotów gospodarczych, to na pierwszy ogień zmian idą najwięksi. To m.in. banki i inne podmioty świadczące usługi płatnicze. O jakich usługach płatniczych mowa? Szczegóły w poniższych artykułach:

Wskazówka dla biur podróży – jasno i zrozumiale dla turysty. Dlaczego ustawa musi regulować to, co oczywiste?

Siedem razy. Aż tyle razy w jednym rozdziale ustawa o imprezach turystycznych podkreśla, że organizatorzy turystyki, w tym biura podróży, muszą przekazywać klientowi informacje w sposób jasny, zrozumiały i – zamiennie – widoczny, czytelny i niewprowadzający w błąd. To raczej oczywiste, że klient powinien być należycie poinformowany, żeby podejmować świadome i dobre dla siebie decyzje. Skoro tak, jak duży mamy problem z prostą komunikacją, że ustawodawca musi ją – niczym mantrę – regulować w ustawie? Odpowiedź nasuwa się sama: chodzi o praktykę.

Turyści na plaży, on trzyma ją na barana

Turyści mają coraz większą świadomość, że powinni dostawać do podpisania umowy, które naprawdę rozumieją. Teraz będą jeszcze lepiej wyedukowani dzięki naszym artykułom, które ukazały się w mediach, m.in.:

Dlaczego nie znamy swoich praw i jak można to zmienić?

“Nieznajomość prawa szkodzi”, “surowe prawo, ale prawo” – łacińskie sentencje, które poznają młodzi adepci prawa brzmią dziś jak farmazony. Oczywiście, studenci muszą znać prawo, choćby po to, aby zdać egzaminy, potem aplikację, a następnie cieszyć się świetlaną drogą do prawniczego sukcesu. Lecz co z pozostałymi ludźmi? Prawo to taka dziedzina, która dotyka każdego z nas – niezależnie od tego, czy pracujemy, uczymy się, jemy czy robimy zakupy. Prawo zagląda do naszych domów i na konta bankowe. Bez znaczenia jest fakt, że często nawet sobie tego nie uświadamiamy. Zatem skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy?

Dziewczyna na warsztatach fotograficznych patrzy w obiektyw

Temat nieznajomości prawa rozgrzewa do czerwoności. Oto redakcje, które udało się zainteresować tym problemem i zaproponować rozwiązanie:

Dlaczego nie rozumiemy prawniczych umów i regulaminów?

Pojęcie legal design jest nam bardzo bliskie, bo elementem tej metody tworzenia dokumentów prawnych w sposób skoncentrowany na odbiorcy jest m.in. prosta komunikacja. Dlatego pokusiłyśmy się o wskazanie kilku prawdopodobnych przyczyn, które sprawiają, że ludzie nie rozumieją prawników. Jest nam tym bardziej miło, że do dwugłosu udało się zaprosić eksperta od prostego języka – dr hab. Tomasza Piekota, językoznawcę z Uniwersytetu Wrocławskiego, prowadzącego także wykłady w Pracowni Prostej Polszczyzny.

Pozostałe media, które zainteresował nasz tekst:

Jak tworzyć zrozumiałe teksty prawne?

Pozostając w temacie prostej komunikacji, zaproponowałyśmy 5 sposobów na tworzenie tekstów prawnych z myślą o odbiorcy. To punkt wyjścia w zrozumieniu potrzeb klienta i skutecznej odpowiedzi na nie. Także i tutaj z odsieczą przychodzi legal design, którego nieodłącznym narzędziem jest prosty język. Czasem potrzeba bardzo niewiele, aby tekst prawny był bardziej zrozumiały i przyjazny odbiorcy.

grafiki plików na tle dłoni piszącej na klawiaturze

Nasze pomysły na teksty prawne pisane z myślą o odbiorcy zainteresowały także:

Zgodność z rozporządzeniem DORA – surowe kary dla firm

Kiedy pojawił się projekt ustawy wdrażającej rozwiązania DORA, pisałyśmy o możliwych karach, jakie KNF może nałożyć na przedsiębiorców, za niedostosowanie się do nowych przepisów w zakresie operacyjnej odporności cyfrowej. Prawdopodobna wysokość i surowość tych kar sprawiła, że tematem zainteresowały się media.

Miasto na dłoni z elektronicznymi ikonami

Nasz artykuł odbił się szerokim echem w mediach i na jego podstawie ukazał się szereg publikacji:

Czterodniowy tydzień pracy – można go wdrożyć już dziś

Kiedy gorącym tematem zaczął być 4-dniowy tydzień pracy, pisałyśmy o niuansach tego lansowanego przez media rozwiązania. Rozłożyłyśmy na czynniki pierwsze rozwiązania prawne i wyjaśniłyśmy różnice między nimi. Sprecyzowałyśmy, co oznacza dokładnie ten popularny skrócony tydzień pracy i pokazałyśmy, że takie rozwiązania mogą być stosowane już dziś. Podałyśmy też przykłady, kto już to robi.

dłonie kobiety piszą na klawiaturze laptopa

4-dniowy tydzień pracy był i jeszcze będzie nośnym tematem. Dlatego nasz artykuł miał dobre przyjęcie w mediach:

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Koszyk0
W koszyku nie ma żadnych produktów!
Kontynuuj zakupy
0