Są takie dni, gdy czujemy się naprawdę dumne. Jednym z nich był ten, gdy dowiedziałyśmy się, że nasza kancelaria armińska radcowie prawni zajęła 7. miejsce w ogólnopolskim raporcie „Prosty język w branży prawniczej 2024”. To ogromne wyróżnienie, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że w badaniu wzięło udział aż 288 kancelarii z całego kraju.
Raport przygotowała agencja marketingu prawniczego Tomczak | Stanisławski wraz z ekspertami: dr hab. Tomaszem Piekotem, Hubertem Włodarkiem i Emilią Kołsut-Joras. Wszyscy znani ze swoich działań na rzecz upraszczania komunikacji w branży prawnej. Algorytm PLI (Plain Language Index) ocenił przystępność języka, jakim posługują się kancelarie na swoich stronach internetowych. Pod lupę wzięto m.in. długość zdań, użycie zaimków, obecność „trudnych” słów oraz sposób, w jaki kancelarie zwracają się do odbiorców. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem systemu Logios.
Mówimy językiem opiniotwórczej prasy
Wiele osób narzeka, że kancelarie i prawnicy mówią do nich często niezrozumiałym językiem. Od kilku lat agencja Tomczak | Stanisławski przygląda się temu językowi na stronach internetowych kancelarii, a przygotowywane dotąd raporty faktycznie potwierdzały trudny stan komunikacji prawnej. Jak mówią autorzy raportu w tym roku ‘wskazówka drgnęła’ i coś zaczęło się zmieniać w branży prawnej. Czyżby to efekt zyskującej na popularności metody Legal Design, która jako jedno z narzędzi promuje prosty język?
Czym dokładnie jest prosty język? To nie tylko uproszczone słownictwo, ale przede wszystkim komunikacja, która trafia do klienta – szybko, jasno i skutecznie. Badanie pokazało, że język, jakim na stronie internetowej posługuje się nasza kancelaria, spełnia te wymagania dużo lepiej niż nawet dużo większe od nas kancelarie! Oznacza to, że nasze teksty są zrozumiałe, dynamiczne i angażujące.
Jaki styl charakteryzuje język naszej kancelarii?
- Krótkie, konkretne zdania – minimalizujemy prawniczy żargon, dzięki czemu nasi klienci od razu rozumieją, co oferujemy.
- Bezpośredni kontakt z odbiorcą – używamy wyrażeń, które budują bliskość i zaufanie.
- Prosty przekaz marketingowy – nasze hasła przyciągają uwagę i zapadają w pamięć.
Taka opinia daje nam power i motywację do dalszej pracy nad komunikacją i prostym językiem, który przydaje się zwłaszcza w naszych projektach z zakresu Legal Design.
Jak zbadano język na naszej stronie internetowej?
Badanie objęło trzy różne teksty z naszych stron internetowych. Wybrano je próbkowo według ustalonego klucza. Z duszą na ramieniu zastanawiałyśmy się, jak wypadniemy. Wszak prawnicy lubią dostawać dobre oceny 🙂 Ekscytacja rosła, gdy na warsztat poszły takie cechy tekstów na stronie, jak:
- przystępność słownictwa,
- długość zdań,
- obecność zaimków („my”, „Ty”),
- sposób narracji (rzeczownikowa czy czasownikowa),
- styl (formalny vs. dynamiczny).
Wygląda na to, że test zdałyśmy całkiem nieźle!
Eksperci przyznają, że uproszczenie języka w branży prawniczej to wciąż wyzwanie. Aż 224 kancelarie posługują się językiem bardzo trudnym. Nasz wynik na tle innych świadczy o tym, że potrafimy skutecznie przekazać najważniejsze informacje, jednocześnie zachowując profesjonalizm.
Jakie mamy plany?
Jesteśmy dumni z osiągnięcia, ale nie zamierzamy spoczywać na laurach. Raport zawiera wiele wskazówek, jak poprawić komunikację – na pewno je wdrożymy! Naszym celem jest, aby w przyszłości być nie tylko w czołówce, ale na samym szczycie rankingu.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą stroną internetową oraz usługami kancelarii. Przekonaj się, jak prosty język może ułatwić współpracę z prawnikiem. Zależy nam, aby prawo było dostępne dla każdego!
Poznaj Legal Design. Przeczytaj te artykuły
Na blogu kancelarii piszemy artykuły na temat Legal Design, aby przybliżyć tę tematykę prawnikom i ich klientom. Poczytaj więcej, jeśli chcesz dowiedzieć się, o co chodzi w tej metodzie, jakie niesie korzyści i czy Legal Design jest dla firmy takiej, jak Twoja:
- Legal Design – jak projektować dokumenty prawne, aby każdy je rozumiał?
- Umowy Legal Design – rewolucja w świecie umów
- Dlaczego warto postawić na Legal Design w erze przyjaznych rozwiązań prawnych?
- Legal LUBLINnovation 2024 – relacja z jedynej takiej w Polsce konferencji o Legal Design
Usługi Legal Design – ulepszymy Twoje umowy i regulaminy
Metoda Legal Design to świetne narzędzie do poprawy komunikacji z Twoimi klientami i kontrahentami poprzez tworzenie jasnych i zrozumiałych dokumentów. Pole do jego zastosowania stale się poszerza.
Jesteśmy ewangelistkami designu w prawie. Zobacz, jakie usługi Legal Design świadczymy. Oto, jak możemy Ci pomóc w wykorzystaniu go do Twojej działalności:
- Zrobimy przegląd i audyt Twoich dokumentów i zaplanujemy proces zmiany dokumentów w metodzie Legal Design
- Poprawimy lub opracujemy na nowo Twoje umowy, regulaminy, pisma i formularze dla klientów
- Przygotujemy dla Ciebie wzory dokumentów, które wykorzystasz w obsłudze klientów
- Zrobimy dla Ciebie szkolenie z Legal Design
- Wystąpimy jako ekspert od Legal Design na Twojej konferencji lub wydarzeniu
Skorzystaj z naszych doświadczeń! Pobierz ofertę
Napisz lub zadzwoń: kontakt@arminska.pl, tel. 698 828 322